De visie van Martin Klok

Seizoen 2, aflevering 6 (S02E06)


Je vecht niet tegen vlees en bloed

Voor deze videopodcast brengen wij een bezoek aan Evangeliegemeente De Deur in Amersfoort en gaan in gesprek met Pastor Martin Klok. Martin is al 32 jaar voorganger bij Evangeliegemeente De Deur, waarvan de laatste 21 jaar in Amersfoort. Hij verkondigt als spreker de boodschap van Jezus Christus in binnen- en buitenland. Ook gedurende zijn vele reizen naar onder andere naar China, Roemenië, Tsjechië, Amerika en Engeland, preekt hij tijdens kerkdiensten. Ferdinand van der Neut praat onder ander met hem over religie, het woord van god, de Bijbel, het leven van Jezus, het begrenzen van het kwaad, de functie van de kerk en de aangekondigde eindtijd.

 

Lees hieronder verder of bekijk direct de podcast:


De aflevering

Zondag 28 mei 2023, 08:00

 

Waardeer je deze podcast en wil je meehelpen deze boodschappen verder de wereld in te brengen? Dat kan door bijvoorbeeld de trailer te downloaden en te delen met jouw eigen netwerk:

LuMens S02E06 Martin Klok
162 downloads

Dank je wel voor het meehelpen verspreiden.

Je kunt ook deze webpagina in je netwerken delen:

Tot slot: Wat zijn jouw gedachten en gevoelens bij dit gesprek? Onderaan deze pagina kun je een reactie achterlaten, we horen graag jouw ervaring.


Geef een vergoeding

Als je het waardevol vindt wat wij maken, dan willen we je vragen om een vrijblijvende vergoeding als waarde uitwisseling. Overboekingen kunnen zowel eenmalig als periodiek ingesteld worden naar:


Tijdboek LuMens

NL58 BUNQ 2059 7083 70


Of gebruik onderstaand formulier:



Vervolg:

Martin Klok (56) groeide op in Amersfoort in een humanistisch gezin. Hij is getrouwd, vader van drie volwassen kinderen en opa van drie kleinkinderen. Na het VWO, waar hij zijn huidige vrouw leerde kennen, ging hij naar de HEAO en studeerde af in Commerciële Economie en Marketing. Op zijn 21ste kreeg hij het gevoel dat er meer moest zijn tussen hemel en aarde en begon zichzelf levensvragen te stellen. Vragen zoals waarom zijn wij hier op aarde en wie zit er achter de schepping? Want als er een schepping is, dan moet er ook een schepper zijn. Tijdens deze zoektocht werd hij een keer op straat aangesproken met de vraag of hij naar een film wilde komen kijken. Hij besloot te gaan en vanaf dat moment heeft hij zijn leven aan Jezus gegeven en werd hij vertegenwoordiger van de Bijbel. In dezelfde tijd groeide bij hem de overtuiging dat hij een kerk moest beginnen. In 1991, op 24 jarige leeftijd, opende hij Evangeliegemeente De Deur in Breda. In 2002 stapte hij over naar De Deur in Amersfoort. De kerk is onafhankelijk en heeft een ANBI status. Martin legt uit dat De Deur geen organisatie is met een hiërarchie maar dat je het meer kunt zien als een broederschap.

 

Evangeliegemeente De Deur is onderdeel van de Christian Fellowship Ministries, een samenwerkingsverband van ruim 3000 kerken in meer dan 125 landen. Het is een internationale christelijke organisatie die begon in 1970, en haar wortels heeft in de Jezusbeweging van de jaren 60. Onder de naam ‘The Door’ opende Wayman Mitchell vanuit de pinksterkerk een koffiebar. Hier kwamen verslaafde jonge mensen die afkickte en zich tot het geloof bekeerde. In 1984 stichtte Mitchell zijn eigen kerk, de Christian Fellowship Ministries. De Deur in Nederland was er al in 1978 in de vorm van een kleine bijbel-studiegroep in Steenwijk. Op dit moment telt Nederland ruim 60 kerken die zijn vertegenwoordigd in alle grote steden.

 

In het kantoor van Martin treffen wij een boekenkast aan die vol staat met talloze edities van de Bijbel, voor jong en oud. Het woord Bijbel komt van het Oudgriekse woord biblia, dat “boeken” betekent. De 66 boeken die de Bijbel vormen, bevatten ongeveer 800.000 woorden en zijn de canon van de Bijbel. De Bijbel is meer dan 2000 jaar terug geschreven, maar de indeling van de hoofdstukken is pas later toegevoegd. Voor Martin is de Bijbel niet alleen het onfeilbare woord van God, maar ook een routeplanner of een instructiehandleiding. Hij geeft aan dat veel van wat er in de Bijbel wordt beschreven, zich in deze tijd manifesteert. Voorbeelden die hij noemt zijn de oprichting van de staat Israël en de technologische ontwikkeling waarbij mensen verplicht worden een nummer te dragen. Zonder dit nummer word je buitengesloten van het maatschappelijk leven.

 

De Deur doet niet aan religie maar werkt aan de relatie met god. Er is ruimte voor nieuwe bewegingen en het wil de menselijke geest meer ruimte bieden. Kerken en het geloof roepen bij veel mensen tegenwoordig weerstand op, door negatieve associaties. Martin wil graag de misvattingen over het geloof schoonspoelen. Voor hem is het verhaal van Jezus de blauwdruk van hoe God denkt. Jezus behandelde iedereen gelijkwaardig.

Over ziekte vertelt Martin dat de oorzaak van ziekte volgens hem 90% geestelijk is. Het is ook niet wat je eet, maar wat aan je eet. En wij zijn geen lichaam met een geest, maar een geestelijk wezen met een lichaam. Het lichaam is de tempel van de heilige geest en deze tempel kun je reinigen.

 

De Duivel is volgens Martin de papegaai van god. Het is een gevallen Engel. Uiteindelijk vecht je niet tegen vlees en bloed maar tegen de geest die erachter zit. Het is de geest erachter die je moet aankijken. Over de huidige tijd en het optreden van onze overheid zegt Martin ‘’Als de overheid iets zegt anders dan God, kiezen wij voor God”. God’s overheid staat boven de overheid en alles wat je boven God zet is afgoderij.

 

Tot slot roept Martin op om een keer heel onbevangen de Bijbel te lezen. Hiervoor zou je kunnen beginnen met de “Red Letter” editie van de Bijbel, waarin de woorden waarvan wordt aangenomen dat ze door Jezus Christus zijn gesproken, in het rood zijn gedrukt. En hou het vooral simpel, rust en liefde vindt je alleen bij God.

 

Onderwerpen die verder aan bod komen:

Het grote ontwaken / The Great Awakening

De overgangs- en de eindtijd

Is God mannelijk of vrouwelijk?

De rol van de man en de vrouw

Holos (geheel)

Holistische geneeskunde

Malcolm Gladwell boek “Intuïtie”

Genetische blauwdruk

Verering (Worship) of Waardering (Worthship)

Vergeving

De heilige geest inspireren

De Nag Hammadi geschriften en de Dode Zee-rollen

Het evangelie van Thomas

Jezus als het lam van god

Billy Graham

Pim van Lommel

Kwantumfysica

John Eldredge boek “Jezus onze niet zo lieve heer”

Website De Deur in Amersfoort: https://www.dedeuramersfoort.nl/

Kerken in Nederland van De Deur: https://www.dedeur.nl/pages/kerken-in-nederland/


Bestel een Tijdboek: haal visies voor een nieuwe wereld in huis

Tijdboek LuMens geeft een concreet alternatief voor de oude manier van samenleven. Het geeft daarmee een positief antwoord op de veelgestelde vraag: 'Hoe dan wel?'. Deze bundeling van inzichten en wijsheden is door vele handen geschreven vanuit verschillende invalshoeken. Ook zorgt het delen van een gezamenlijke basis voor wederzijds begrip en het vertrouwen om met elkaar te kunnen verbinden en samen te werken. Deze boeken zijn daarmee waardevolle documenten om in huis te hebben voor nu én de jaren die gaan komen. Ze worden gezien als houvast, wegwijzer en (gouden) stip op de horizon.

Tevens is dit boek als kado beschikbaar om ook je naaste een onderbouwd en doorvoeld vertrouwen in de toekomst te geven.

Geef een vergoeding: stimuleer betere kwaliteit voor een nog groter publiek

Wanneer je het waardevol vindt wat wij maken, dan willen we je vragen om een vrijblijvende vergoeding als waarde uitwisseling. Al is het maar een euro per maand, het geeft ons een fundament om op door te gaan. Je helpt ons ook enorm door onze content te verspreiden in jouw kanalen en groepen. Hoe dan ook, dank je wel voor jouw waardering, vertrouwen en bekrachtiging aan ons.


Reactie plaatsen

Reacties

Diane Kamphuis
10 maanden geleden

Wat een heerlijk verfrissende podcast was dit. Met als resultaat dat ik mijn jarenlange weerstand vaarwel kon zeggen, dankjulliewel !

Ferdinand van der Neut
10 maanden geleden

Super fijn te lezen Diane! Dat geld ook voor mij, hoewel ik dus alsnog de nodige dogma's moet ontwijken kan ik me heerlijk overgeven aan al het moois dat er wél is. Heel dankbaar <3

Marga Sijm
10 maanden geleden

Mooi gesprek al moest ik wel een drempel over als ex-katholiek. De regels en moetens uit de kerk hebben mij verjaagd, wat gebleven is is het voelen en weten dat God goed is.
De tip om de bijbel te lezen slaat absoluut niet aan bij me, ik voel een gezond wantrouwen, zeker in deze tijd. Dit heb ik gemist in het gesprek: datgene wat je hoort of leest moet resoneren met je, pas dan weet je van binnen uit dat het waar is.

Ferdinand van der Neut
10 maanden geleden

Dank voor je bericht en tip Marga! Ik herken wat je zegt, dank


LuMens is aangesloten bij de VVJ

LuMens - Bewust waarnemen en verwonderen