De school van de toekomst

In onderstaand artikel introduceert Esther Landa, moeder, Essentiecoach en zelfstandig onderneemster, een geheel nieuwe manier van leren en groeien voor kinderen. Boven-wijs in plaats van onder-wijs! Stel je voor dat onze kinderen zich in alle vrijheid, met respect voor hun unieke kwaliteiten en op speelse, creatieve wijze kunnen ontwikkelen. Utopie of werkelijkheid? Lees en laat je inspireren. De nieuwe school is misschien dichterbij dan je denkt.

Je bent een jaar of acht, wordt wakker en rekt je nog eens lekker uit. Langzaam wen je aan het licht en de nieuwe dag die aanbreekt. Je hoort de vogels en het ruisen van de wind. Als je je aangekleed hebt en je ouders hebt begroet, loop je de tuin in om bessen en aardbeien te plukken voor bij je ontbijt.

Na het ontbijt pak je je fiets en fiets je naar school. Wanneer je de tuin van de school in loopt, zie je dat er al meerdere begeleiders en kinderen onder de grote boom zitten om samen de dag te beginnen. Je hebt zin in deze nieuwe dag. Het voelt als thuis, deze plek. Deze mensen zijn als familie. Je kijkt ernaar uit vandaag verder te gaan met je kikkeronderzoek in de vijver achter de moestuin. Maar eerst de ochtendsessie! Iedere ochtend beginnen jullie met yoga, dans en energiewerk, Tai Chi of Oosterse vechtkunsten.

Vrolijk lachend en pratend gaat iedereen hierna zijn eigen weg. Je loopt het hoofdgebouw in, waar het naar lavendel ruikt. Op het grote bord zie je dat je vanmiddag weer een bijeenkomst hebt over compassie, taalkunde en filosofie. Deze week leren jullie over empathie. Uit de grote open projectkast die in de werkruimte staat, pak je de spullen die je gisteren hebt klaargelegd. Je loopt vol verwachting de tuin in, naar de mooie grote vijver. Zouden de kikkervisjes al pootjes hebben gekregen?

 

Een plek om je thuis te voelen
Zou een school er in de toekomst zo uit kunnen zien? Een school waar je thuis voelen de basis is. Waar iedereen welkom is met zijn unieke kwaliteiten en talenten, en je mag leren en ontdekken wat op dat moment vreugde geeft en nieuwsgierigheid opwekt. Een plek die samen met de gemeenschap tot stand komt en samen met de gemeenschap gedragen wordt. Een plek waar jong en oud samen creëren, inspireren en geïnspireerd worden.

Een plek waar je kunt zijn wie je werkelijk bent. Een plek waar iedereen een unieke bijdrage levert met zijn of haar ervaringen, talenten en vaardigheden. Waar mensen bezield en geïnspireerd komen delen vanuit hun eigen uniekheid. Waar je hele menszijn ertoe doet. Waar geen scheiding meer is tussen thuis en werk, omdat datgene wat je doet voortkomt uit wie je bent.

 

De school van de toekomst zou een plek kunnen zijn waar je welkom bent om je vaardigheden te vergroten, te oefenen, fouten te maken, te herstellen en te groeien. Zonder oordeel van buitenaf. Zonder cijfers, proefschrift, klassen, hiërarchie of autoriteit van bovenaf. Het zou een plek kunnen zijn waar bedding is en duidelijkheid in de vorm van kaders en afspraken, die samen tot stand gekomen zijn om zorg te dragen voor harmonie, gelijkwaardigheid, waardering en respect.


Wat wil je worden als je groot bent?           
In de huidige maatschappij vervullen we allemaal een rol, en dat willen de meeste mensen zo goed mogelijk doen. Werk en privé blijven daarbij meestal gescheiden. We houden ons aan de regels, doen wat van ons verwacht wordt en voelen ons niet altijd even vrij om dingen anders te doen. Dat wordt in de meeste gevallen ook niet van ons verwacht, omdat de dingen nu eenmaal gedaan moeten worden en de zaken draaiende moeten blijven.

De huidige school bereidt kinderen voor op deze maatschappij en de vervulling die ze daarin mogen vinden. Ze dienen hun plekje in te nemen op de hiërarchische ladder, waarop ze kunnen klimmen en streven naar vergroting van hun kansen, hun potentieel, hun salaris en hun positie. Altijd streven naar de volgende stap. Een welbekende vraag is dan ook steevast: Wat wil je later worden als je groot bent? De antwoorden zijn vaak bekend, maar zouden we niet liever diep in ons hart willen kijken, om te zien welk antwoord we daar vinden?

In welke wereld komen onze kinderen terecht en welke vaardigheden en kwaliteiten zullen ze nodig hebben om zich zelfstandig, vervuld en gelukkig in het leven te bewegen? En is de vraag ‘wat wil je later worden als je groot bent?’ niet zeer belemmerend wanneer... wil je verder lezen? Steun ons werk en bestel het boek.

Esther Landa is Essentiecoach, ondernemer en schrijfster. Tevens is zij één van de kernteamleden van Vrouwen voor Vrijheid en is ze vanaf het begin betrokken bij het ontstaan van LuMens. Met haar openhartige en eerlijke schrijven over haar binnenwereld laat ze zien dat de wereld om ons heen gezien kan worden als een grote spiegel voor het werk dat we van binnen te doen hebben.